SManalysis
Δεκέμβριος 13, 2018. Echedoros
Σκόπια. (Εφημερίδα Nova Makedonija - άρθρο της Γιάσμινκα Πάβλοφσκα-Јасминка Павловска)
Η πολιτική κατάσταση, στην οποία βρίσκεται η Δημοκρατία της Μακεδονίας, στην πορεία της για τον καθορισμό του συντάγματος του κράτους, βάσει της συμφωνίας με την Ελλάδα, αποτελεί προς το παρόν ένα είδος δοκιμασίας για ορισμένες πολιτικές διαδικασίες, αλλά, και για εξαγωγή ικανών νομικών συμπερασμάτων.
Ως γνωστόν είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που ο ορισμός ενός κράτους και ενός λαού γίνεται αντικείμενο διακρατικής συμφωνίας.
Όπως φαίνεται, η νομική διαδικασία για την εφαρμογή της Συμφωνίας της Μάλα Πρέσπας, είναι πρωτότυπη εισαγωγή μιας νέας πρακτικής στη σύγχρονη διπλωματία.
Στην πραγματικότητα, καθώς οι φάσεις της Συνέλευσης περνούν με την υιοθέτηση των συνταγματικών αλλαγών για την αλλαγή του συνταγματικού ονόματος του κράτους, η προσοχή του μακεδονικού, του ελληνικού αλλά και του διεθνούς κοινού στρέφεται προς το ελληνικό κοινοβούλιο και τις πραγματικές πιθανότητες επικύρωσης μιας συμφωνίας από την πλειοψηφία των Ελλήνων βουλευτών.
Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 20 «Εάν η Συμφωνία δεν τεθεί σε ισχύ, τούτη, στο σύνολό της και ως προς τις διατάξεις της ξεχωριστά, δεν θα έχει περαιτέρω ισχύ ή εφαρμογή, προσωρινή ή άλλη, και δεν θα δεσμεύει οποιαδήποτε από τα Μέρη με οποιαδήποτε τρόπο.»
Ωστόσο, παρά τις συχνές δηλώσεις του Μακεδόνα πρωθυπουργού, Ζάεφ, ότι εάν η συμφωνία της Μάλα Πρέσπα δεν κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων ενώ από το Κοινοβούλιο της Μακεδονίας, έχουν ήδη ψηφισθεί οι συνταγματικές αλλαγές, τότε απλά δεν θα τεθούν σε ισχύ, παραμένει αμφίβολο αν είναι πραγματικά τόσο εύκολο να αποκατασταθεί το παλαιό σύνταγμα του Κράτους της Μακεδονίας.
Αν και η συμφωνία, αναφέρει ότι αν δεν τεθεί σε ισχύ, δεν υποχρεώνει κανένα από τα μέρη, ωστόσο, δεν διευκρινίζει με ποιο νομικό τρόπο (και εάν είναι δυνατόν) να γίνει επιστροφή στις αρχικές θέσεις του συντάγματος.
Οι νομικοί εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι οποιαδήποτε (νομική) απόφαση ή κανόνας, για να επανέλθει στην αρχική κατάσταση θα πρέπει να γίνει με μια ταυτόσημη πράξη, με αυτή που έγινε για την αλλαγή τους.
Αυτό σημαίνει ότι εάν η μακεδονική συνέλευση εγκρίνει τις συνταγματικές αλλαγές με πλειοψηφία των δύο τρίτων και η συμφωνία δεν περάσει στο ελληνικό κοινοβούλιο, η πΓΔΜ πρέπει να διέλθει εκ νέου σε μια κοινοβουλευτική διαδικασία για την αποκατάσταση του παλαιού συντάγματος του κράτους;
«Αν στο ελληνικό κοινοβούλιο η συμφωνία της Μάλα Πρέσπας δεν επικυρωθεί, δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου.
Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχισθούν, αλλά με νόμιμο τρόπο, μέσω της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών.
Όσον αφορά τις συνταγματικές αλλαγές, αυτές που ψήφισαν οι βουλευτές της μακεδονικής Συνέλευσης, θα εξαρτηθούν από τη ψηφοφορία στο ελληνικό κοινοβούλιο.
Εάν το ελληνικό κοινοβούλιο δεν επικυρώσει τη συμφωνία, η Συνέλευση της Μακεδονίας θα καταλήξει μόνο στο συμπέρασμα ότι οι ψηφισθείσες συνταγματικές αλλαγές δεν θα υλοποιηθούν χωρίς τη διαδικασία της κοινοβουλευτικής ψηφοφορίας.
Τότε θα παραμείνει μόνο το ζήτημα, του ποιος θα αναλάβει την πολιτική ευθύνη για όλη αυτή τη συνταγματική περιπέτεια», λέει ο καθηγητής της πολιτικής επιστήμης, Γιόβε Κεκενόφσκι.
Σύμφωνα, εξάλλου, με τον πρέσβη της Δημοκρατίας της Γαλλίας στα Σκόπια, Χρίστιαν Τιμόνιε, δεν υπάρχει σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τη Συμφωνία των Πρεσπών.
«Νομίζω ότι δεν θα βρεθεί η χώρα σε μια τέτοια κατάσταση, επειδή κατά τη γνώμη μου, δεν υπάρχει σχέδιο έκτακτης ανάγκης, αλλά το να βρεθεί πάλι η Μακεδονία σε κατάσταση αποκλεισμού, πιστεύω ότι το έχει ήδη πληρώσει πολύ ακριβά μέχρι τώρα, αλλά και η Ελλάδα με τη σειρά της έχει τα δικά της προβλήματα πάνω σε αυτό.
Δεν θέλουμε να σκεφτόμαστε την άσχημη πλευρά, να κλείσει πάλι ο δρόμος για την ΕΕ.
Δεν θέλουμε να το σκεφτόμαστε γιατί οι πρωθυπουργοί και των δύο χωρών έχουν κάνει θαρραλέα βήματα και ελπίζουμε τα δύο κοινοβούλια θα μπορέσουν να συναινέσουν σε αυτήν τη ιστορική στιγμή», είπε ο Χριστιάν Τιμόνιερ.
(Σημ. Στο κείμενο οι ονομασίες της χώρας κλπ, παρέμειναν ως είχαν στο δημοσίευμα)
No comments:
Post a Comment