Elefteri Ora
Στη Χειμάρρα, στα γύρω χωριά της Χειμάρρας, στους Αγίους Σαράντα, στο Εξαμίλι, όπου σιγά – σιγά οι Αλβανοί αφαιρούν τις ιδιοκτησίες από τους Έλληνες και έρχονται και εγκαθίστανται εκεί πέρα Αλβανοί έποικοι από άλλα μέρη.
«Η Αλβανία ουσιαστικά, σήμερα, είναι ένας τουρκικός δορυφόρος», μας λέει ο Δημήτρης Περδίκης, επικεφαλής της δραστήριας Κίνησης για την Αναγέννηση της Βορείου Ηπείρου και καταγγέλλει την κυβέρνηση των Τιράνων για προσπάθεια υφαρπαγής της γης της ελληνικής εθνικής μειονότητας.
Στον Νίκο Χιδίρογλου
Κύριε Περδίκη, η Κίνηση για την Αναγέννηση της Βορείου Ηπείρου, έχει αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες προκειμένου να ενημερώσει τη Διεθνή Κοινότητα για τα τεκταινόμενα στη Βόρειο Ήπειρο, τα οποία απειλούν την ύπαρξη του Ελληνισμού σε μία περιοχή όπου η ελληνική παρουσία είναι ανεξίτηλη. Μπορείτε να μας ενημερώσετε, αρχικά, για το πλαίσιο των πρωτοβουλιών σας;
Η Κίνησή μας, έχει σαν έναν από τους σκοπούς της να ευαισθητοποιήσει την ελληνική κοινή γνώμη, αλλά και τη Διεθνή Κοινότητα, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, μπορέσαμε φέτος και με μία τετραμελή ομάδα λάβαμε μέρος στην Σύνοδο του ΟΑΣΕ που έγινε στη Βαρσοβία από τις 15 έως τις 21 Σεπτεμβρίου. Λάβαμε μέρος σε έξι συνολικά συνεδριάσεις, με θέματα που άπτονται των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός και στις πέντε από αυτές είχαμε ομιλία και στην έκτη απλώς μπορέσαμε και καταθέσαμε τα έγγραφα που είχαμε προσκομίσει.
Αυτά, όσον αφορά τη διεθνή εκπροσώπηση και, μάλιστα, στην τελευταία της εξέλιξη. Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Πώς ιεραρχείτε, εσείς, σήμερα τα προβλήματα του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού;
Ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα και αυτά είναι μέσα στο πλαίσιο της αλβανοποίησης του χώρου που έχουν διαχρονικά οι αλβανικές κυβερνήσεις, είτε ήταν επί Χότζα, είτε ήταν επί μεταπολίτευσης επί των διαφόρων κυβερνήσεων ή του Σοσιαλιστικού ή του Δημοκρατικού Κόμματος και ακόμη παλαιότερα και μέσα σε αυτά είναι, κατ’ αρχάς, η στέρηση της περιουσίας. Δεσμεύουν ή δημεύουν κατά διαφόρους τρόπους, ή υφαρπάζουν, τις περιουσίες των Ελλήνων και βέβαια, εφ’ όσον δεν έχουν τις περιουσίες τους, πλέον αναγκάζονται να φύγουν.
Αυτό γίνεται μόνο στις μειονοτικές ζώνες που δεν αναγνωρίζει η αλβανική κυβέρνηση διαχρονικά, ή σε όλη την ευρύτερη περιοχή της Βορείου Ηπείρου;
Στην ευρύτερη περιοχή της Βορείου Ηπείρου και ιδιαίτερα στις παραθαλάσσιες περιοχές όπου λόγω του τουρισμού θα μπορούσε ο Ελληνισμός ν’ αναπτυχθεί εκεί πέρα, στις αρχέγονες εστίες του, γιατί κατοικεί σ’ αυτά τα μέρη από χιλιάδων ετών.
Ας πούμε στη Χειμάρρα…
Στη Χειμάρρα, στα γύρω χωριά της Χειμάρρας, στους Αγίους Σαράντα, στο Εξαμίλι, όπου σιγά – σιγά οι Αλβανοί αφαιρούν τις ιδιοκτησίες από τους Έλληνες και έρχονται και εγκαθίστανται εκεί πέρα Αλβανοί έποικοι από άλλα μέρη.
Από την Βόρειο Αλβανία, ας πούμε…
Από τη Βόρειο Αλβανία, από το Τεπελένι, όπου υπάρχουν μουσουλμάνοι, Λιάπηδες, Τσάμηδες, ο,τιδήποτε άλλο είναι αρεστό, αρκεί να φύγει από τα ελληνικά χέρια.
Η Χειμάρρα είναι μία περιοχή η οποία δεν αναγνωρίζεται ως μειονοτική ζώνη από τους Αλβανούς διαχρονικά. Εκεί πέρα, είναι και μία ζώνη ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Τι ενέργειες έχουν γίνει από την ελληνική μειονότητα, από την ελληνική Κυβέρνηση και από σας, προκειμένου να αποτραπεί η αλβανοποίηση της ελληνικής γης;
Το πρόβλημα είναι μεγάλο κι έχουμε να κάνουμε με μια κυβέρνηση αποφασισμένη και με συγκεκριμένο σχέδιο που το έχει ονομάσει ο Αλβανός πρωθυπουργός «Νέα Χειμάρρα», το οποίο αυτό εκτός της υφαρπαγής των παραθαλάσσιων εκτάσεων και τη δημιουργία μεγάλων τουριστικών μονάδων που θα ελέγχονται από Αλβανούς, υπάρχει και το πρόγραμμα να φτιάξουν μία πολιτεία για τους Αλβανούς εργάτες, τους εργαζόμενους στην περιοχή εκεί πέρα, που θα είναι μία πόλη 25.000 κατοίκων που πλέον Έλληνας δεν θα μπορέσει να εργαστεί, γιατί θα έρχονται από άλλες περιοχές και θα προτιμώνται ενδεχομένως αυτοί. Από εκεί και πέρα, το πρόβλημα είναι μεγάλο και είναι δυσεπίλυτο. Για παράδειγμα, πριν από κάποια χρόνια, όταν ο δρόμος που οδηγούσε στη Χειμάρρα ήταν πολύ στενός και ένα πούλμαν για να φτάσει εκεί πέρα συνέχεια ο κόσμος σταυροκοπιόταν, καθώς φοβόταν ότι θα πέσει σε κάποιο γκρεμό, επιτέλους επί δημαρχίας Μπολάνου, μπόρεσαν κι έγιναν έργα υποδομής, σύγχρονος δρόμος και εμείς σαν Αναγέννηση, αναλάβαμε και φτιάξαμε τον τουριστικό οδηγό της Χειμάρρας σε τρεις γλώσσες, ώστε να προσελκύσουμε τουρισμό. Σήμερα, ο νούμερο ένα τουριστικός προορισμός της Αλβανίας, είναι η Χειμάρρα. Χιλιάδες είναι οι ξένοι επισκέπτες, αλλά ταυτόχρονα έχει ανοίξει κι η όρεξη των αρπακτικών, ν’ αρπάξουν ο,τιδήποτε ανήκει σε ελληνικά χέρια και οι διακρίσεις απέναντι στους Έλληνες επιχειρηματίες, Χειμαρριώτες δηλαδή, Βορειοηπειρώτες που βρίσκονται εκεί πέρα, είναι δυσανάλογες.
Να ρωτήσω κάτι επ’ αυτού: Έχει προσφύγει η ελληνική εθνική μειονότητα εκεί σε διεθνή δικαστήρια, προκειμένου να προφυλάξει την ελληνική γη από τις αρπακτικές διαθέσεις των Τιράνων;
Απ’ όσο ξέρω, όχι, δεν έχει προσφύγει. Πρέπει πρώτα, για να πάει κανείς για παράδειγμα στο Συμβούλιο της Ευρώπης, να έχει εξαντλήσει όλα τα ένδικα μέσα που υπάρχουν στην Αλβανία, να έχει φτάσει μέχρι το Ανώτατο Δικαστήριο. Όχι, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο που να έχει φτάσει μέχρι εκεί πέρα, που να πηγαίνει. Μεμονωμένα άτομα ίσως να έχουν προσφύγει, αλλά όχι συγκροτημένα σαν ελληνική εθνική κοινότητα ή μειονότητα.
Και η ελληνική κυβέρνηση τι κάνει επ’ αυτού; Δεν θα έπρεπε να προστατεύει την ελληνική εθνική μειονότητα, τη στιγμή μάλιστα που μπορεί, ανά πάσα στιγμή, να θέσει προσκόμματα στη διαδικασία ένταξης της Αλβανίας στους ευρωατλαντικούς οργανισμούς;
Οι ελληνικές κυβερνήσεις, διά στόματος κυρίως υπουργών Εξωτερικών ή και πρωθυπουργών ακόμη, έχουν δηλώσει στο παρελθόν ότι οι ελληνοαλβανικές σχέσεις περνούν μέσα από την ελληνική εθνική μειονότητα, έχει λεχθεί ότι η Αλβανία οφείλει να σεβαστεί τα δικαιώματα της ελληνικής εθνικής μειονότητας, αλλά τίποτε περισσότερο. Όμως, η ελληνική κυβέρνηση νομίζει – κι αυτό εγώ προσωπικά θεωρώ ότι είναι εσφαλμένο – ότι με την είσοδο της Αλβανίας στην Ε.Ε. θα λυθούν αυτομάτως όλα τα προβλήματα που απασχολούν την ελληνική εθνική μειονότητα, αλλά αυτό θεωρώ ότι δεν είναι σωστό, γιατί η Αλβανία μπορεί να μπει στην Ε.Ε. και να εξακολουθεί να συμπεριφέρεται κατ’ αυτόν τον τρόπο, χωρίς να μπορεί κανένας να κάνει πλέον τίποτε γιατί θα έχει εξασφαλίσει την παραμονή της στην Ε.Ε.
Ποιος είναι ο ρόλος του τουρκικού παράγοντα γενικά εκεί πέρα; Θεωρείτε εσείς – και σας ρωτάω γιατί ταξιδεύετε συχνά εκεί – ότι υπάρχει τουρκικός δάκτυλος σε όσα συμβαίνουν στην περιοχή εναντίον της ελληνικής εθνικής μειονότητας;
Ναι. Η Αλβανία ουσιαστικά, σήμερα, είναι ένας τουρκικός δορυφόρος. Την αποκαλούν την «μεγάλη πατρίδα», οι περισσότεροι κυβερνώντες που υποδέχονται τον Ερντογάν σαν τον «μεγάλο πατέρα», του μιλούν με σεβασμό κι αυτός, βέβαια, επισκέπτεται συχνά την Αλβανία κι ο Έντι Ράμα τον επισκέπτεται επίσης πολύ συχνά στην Τουρκία, τον θεωρεί αδελφό και φίλο και η Τουρκία, όσο πάει και περισσότερο, ανακατεύεται στα εσωτερικά της Αλβανίας και με συμβούλους που έχει, παίζει ουσιαστικό ρόλο.
Δηλαδή, μιλάμε για μία τακτική συμμαχία εδώ πέρα που, ας μην κοροϊδευόμαστε, στρέφεται κατά της Αθήνας;
Ναι, βέβαια, γιατί αυτή τη στιγμή, προτίμηση στα πάντα υπάρχει για την Τουρκία. Εισαγωγές από την Τουρκία προϊόντων, είναι εντολές της Τουρκίας το πώς θα γίνουν ορισμένα πράγματα και πραγματικά κάποιες αποφάσεις της αλβανικής κυβέρνησης, μυρίζουν έντονα τουρκικές τακτικές.
Μας έχετε μιλήσει στο παρελθόν, σε συζητήσεις που είχαμε, για το φυλετικό μίσος, όπως εσείς το αποκαλείτε, εναντίον των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου. Πώς εκφράζεται αυτό; Εκφράζεται σε κοινωνικό επίπεδο, είναι κάτι το οποίο εκπέμπει η αλβανική κυβέρνηση με τις πολιτικές της; Πώς εσείς το προσδιορίζετε;
Υπάρχει ένα ανθελληνικό μένος, που ξεκινά από στελέχη της κυβέρνησης, που φτάνει στα ΜΜΕ που το καλλιεργούν στην Αλβανία και καταλήγει σε διάφορες παρακρατικές ομάδες, που δρουν με την πλήρη ανοχή της κυβερνήσεως και της αστυνομίας. Για παράδειγμα, το 2012 ήρθε μία ομάδα η οποία γυρίζει στην Χειμάρρα και έλεγε «γιατί μιλάτε ελληνικά»; Κάποια στιγμή έναν Έλληνα τουρίστα τον ξυλοκόπησε, γιατί μιλούσε στο κινητό ελληνικά και περιέγραφε τι ωραία που περνάει στους γονείς του στην Ελλάδα.
Η δολοφονία του Γκούμα, εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο το οποίο περιγράφετε τώρα;
Εκείνες τις ημέρες, αυτή η ομάδα, σκότωσε τον Αριστοτέλη Γκούμα, έναν Χειμαρριώτη ο οποίος τους είπε απλά ότι «αυτή είναι η γλώσσα της μητέρας μου, αυτή έμαθα να μιλάω, αυτή μιλάω». Από εκεί και πέρα, ένας Χειμαρριώτης θ’ ακούσει να του λένε συνέχεια «γιατί ρε, μιλάς ελληνικά; Αλβανικά να μιλάς». Δεν τολμά κανείς σε πολλά μέρη να μιλήσει ελληνικά, αυτό το έχω αντιμετωπίσει κι εγώ σε διάφορες περιοχές, «γιατί μιλάς ελληνικά;».
Ο παράγοντας Ορθοδοξία, πόσο ρόλο παίζει εκεί στη ζωή των Ελλήνων μειονοτικών και τι περιθώρια έχει η Αρχιεπισκοπή της Αλβανίας στο να σταθεί αρωγός στους Έλληνες; Πόσο βοηθιούνται από την Εκκλησία;
Ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος, η Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας, έχει παίξει έναν σημαντικό ρόλο. Κατ’ αρχάς, υπάρχουν Μ.Κ.Ο. που είναι της Αρχιεπισκοπής κι έχουν φτιάξει ΙΕΚ, έχουν φτιάξει Εκκλησιαστικό Λύκειο, έχουν φτιάξει διάφορες υποδομές Παιδείας κυρίως, έχουν ανοικοδομήσει τους ναούς από την αρχή, που είχαν γίνει στάβλοι ή ερείπια την εποχή του Χότζα, έχουν δώσει μία πνοή στον Ελληνισμό εκεί πέρα και μία ελπίδα. Πλην όμως, εδώ πέρα τους Ναούς τους παίρνει το υπουργείο Πολιτισμού και τους στερεί από τους πιστούς και εκεί πέρα βάζει εισιτήριο, τους κάνει σαν μουσείο, δηλαδή, για να μπουν μέσα και τους δίνει σε διάφορες εταιρείες για να κάνουν επιδείξεις μανεκέν και διάφορα πράγματα, τα οποία η Ορθόδοξη Εκκλησία τα έχει καταγγείλει σαν ιεροσυλία.
Πάντως, πρέπει να ομολογήσουμε ότι παρά την εκστρατεία κατά της Εκκλησίας που κλιμακώθηκε τη δεκαετία του ’60 στην Αλβανία από την κομμουνιστική κυβέρνηση του Χότζα, τα Τίρανα δεν κατάφεραν να ξεριζώσουν το θρησκευτικό συναίσθημα από τις καρδιές των Ελλήνων. Έτσι δεν είναι;
No comments:
Post a Comment