Η ιστορία του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου έχει επίσης τους πρωταγωνιστές της, το 1940 όταν η φασιστική Ιταλία επιτέθηκε στην Ελλάδα από το αλβανικό έδαφος. Όπως γνωρίζουμε, ο νόμος του πολέμου με την Αλβανία θεσπίστηκε με προεδρικό διάταγμα, το οποίο ακόμη και σήμερα έχει εξουσία επί της εισβολής της Αλβανίας.
Ωστόσο, από το κανάλι του Οτράντο έως την Αγία Σαράντα, βόρεια του Ιονίου, το ιταλικό ναυτικό έχει χάσει περίπου 15 πλοία διαφόρων τύπων από κρουαζιερόπλοια, μαχητικά αεροσκάφη, πλοία εφοδιασμού και ακόμη και νοσοκομειακά πλοία.
Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση, την οποία οι Αλβανοί ιστορικοί δεν αναφέρουν, είναι η βύθιση στο κανάλι του Οτράντο, λίγο έξω από το λιμάνι της Αυλώνας, το πολεμικό πλοίο Σαρδηνία, το οποίο βυθίστηκε από το ελληνικό υποβρύχιο, Πρωτεύας ,,, διαβάστε παρακάτω το άρθρο από το Πενταπόσταγμα.
29 Δεκεμβρίου 1940: Το υποβρύχιο «Πρωτεύς» βυθίζει το ιταλικό οπλιταγωγό «Σαρδηνία»
Το υποβρύχιο επιτέθηκε με τορπίλες εναντίον της νηοπομπής
Το υποβρύχιο «Πρωτεύς» βυθίζει ανατολικά του Μπρίντεζι το ιταλικό οπλιταγωγό «Σαρδηνία». Στη συνέχεια, όμως, εμβολίζεται από ιταλικό τορπιλοβόλο και βυθίζεται αύτανδρο.
Photo Wikipedia: Papanikolis Submarine of the Greek Navy 1940
Το “Πρωτεύς” πραγματοποίησε την πρώτη του πολεμική περιπολία στο Ιόνιο, με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μιχαήλ Χατζηκωνσταντή, από την 30ή Οκτωβρίου έως και την 5η Νοεμβρίου 1940. Κατά την περιπολία αυτή κατέπλευσε στην Πάτρα όπου διεξήγετο αεροπορική επίθεση με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να παραμείνει εν καταδύσει μέχρι το τέλος του συναγερμού.
Στις 2 Νοέμβρη το πλοίο εξήλθε στο Ιόνιο και κατευθύνθηκε στην περιοχή της περιπολίας του. Στις 6 Νοεμβρίου και ενώ βρισκόταν στην περιοχή των Παξών υπέστη βλάβη .
Λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών ο κυβερνήτης του κατευθύνθηκε σε υπήνεμη περιοχή των Παξών όπου πραγματοποιήθηκε πρόχειρη επισκευή του πηδαλίου. Στην συνέχεια και αφού έλαβε διαταγή του αρχηγού στόλου να επιστρέψει στον ναύσταθμο ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής φθάνοντας στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας την 5η Νοεμβρίου 1940.
Στις 15 Νοεμβρίου ξεκίνησε για την δεύτερη πολεμική του περιπολία στο Ιόνιο, ενώ στις 26 Δεκεμβρίου του πρώτου έτους του πολέμου, το Πρωτεύς ξεκίνησε για την τρίτη και τελευταία πολεμική του περιπολία, η οποία έμελλε να τελειώσει με την βύθισή του στις 29 Δεκεμβρίου 1940.
Στις 26 Δεκεμβρίου 1940 το ΠΡΩΤΕΥΣ ξεκίνησε για την τρίτη και τελευταία πολεμική του περιπολία, υπό τον πλωτάρχη Μ. Χατζηκωνσταντή, η οποία έμελλε να τελειώσει με την βύθισή του στις 29 Δεκεμβρίου 1940.
Έχοντας φθάσει στην περιοχή περιπολίας του εντόπισε στις 29.12.40 στο στίγμα 40° 31´ Β / 19° 02´ Α εχθρική νηοπομπή, αποτελούμενη από τα ιταλικά μεταγωγικά πλοία SARDEGNA (11.452 ΚΟΧ), ITALIA (5.018 ΚΟΧ) και PIEMONTE (15.209 ΚΟΧ), τα οποία συνοδεύονταν από το ιταλικό τορπιλοβόλο ANTARES (κλάση Spica), 630 τόνων, κυβερνήτης υποπλοίαρχος Nicolo Nicolini), ερχόμενη από την Αυλώνα της Αλβανίας με τελικό προορισμό το Μπρίντιζι της Ιταλίας.
Το υποβρύχιο επιτέθηκε με τορπίλες εναντίον της νηοπομπής καταφέρνοντας να βυθίσει το οπλιταγωγό SARDEGNA. Μετά την εξαπόλυση των τορπιλών το ΠΡΩΤΕΥΣ έχασε το καταδυτικό του βάθος με αποτέλεσμα να ανέλθει στην επιφάνεια, να γίνει αντιληπτό και να βυθιστεί αύτανδρο στην συνέχεια με εμβολισμό από το τορπιλοβόλο ANTARES.
Η βύθιση του ΠΡΩΤΕΥΣ έγινε γνωστή στην Ελλάδα την 10η Ιανουαρίου 1941 από ανακοινωθέν του ιταλικού ραδιοφωνικού σταθμού.
No comments:
Post a Comment